Typografia to sztuka tworzenia łatwego w odbiorze przekazu wzrokowego. Pojęcie typografii wiąże się z procesem druku, podczas gdy w wypadku tekstu na ekranie monitora, mamy do czynienia z emisją świetlną znaków literniczych. Trudno więc mówić o typografii w klasycznym znaczeniu tego słowa. Jednak dobrze opracowana typograficzne witryna WWW zachęca do przeczytania i ułatwia zrozumienie, a informację w niej zawartą łatwiej zapamiętać.
Typografia ekranowa rządzi się tymi samymi prawami co normalny tekst przygotowany do druku czyli nieodłącznie związana jest z ładem, precyzją i porządkiem. Poważne traktowanie zasad typograficznych zmusza projektanta do myślenia o witrynie jako konstrukcyjnej całości obejmującej planowanie funkcji i celów witryny. Zmusza do rozważenia elementów wyróżniających tekst (tytuły, podtytuły, cytaty, kolor itp.), zastanowienia się nad kształtem tekstu zasadniczego (dobór kroju i wielkości czcionki, interlinia, akapity, inicjały, wyrównanie tekstu, listy itd.) oraz nad wykorzystaniem (w różnych funkcjach) tabel. Dobrze opracowana typograficzne witryna WWW zachęca do przeczytania i ułatwia zrozumienie, a informację w niej zawartą łatwiej zapamiętać.
Typografia to jednak nie tylko problem stosowania różnych czcionek na stronie WWW, to także problematyka układu strony, komponowania stylu całej witryny.
Tekst
WWW zawsze integralnie będzie związane ze słowem, tekstem, niezależnie od faktu, że będą to także witryny multimedialne, więc zawierające treści komunikowane także innymi środkami - pozajęzykowymi. Skoro słowo pozostanie, to warto pamiętać, że trafny dobór czcionki, czytelny układ strony, sensowne zastosowanie tabeli, układ pustych przestrzeni i światła potrafią uczynić stronę internetową po prostu piękną.
Na dobry i wygodny wygląd tekstu na stronach internetowych a co za tym idzie dobry odbiór informacji tam zawartych składa się kilka czynników:
1. długość linii - nie ma jakiejś zalecanej liczby znaków w jednej linii, wszystko zależy od wyczucia. Ogólnie przyjętą zasadą jest to, że tekst nie powinien być szerszy niż połowa ekranu (dlatego też tekst w gazetach umieszczony jest w kolumnach).
2. dobór odpowiedniej czcionki - informację z monitora odbieramy trudniej niż z książek i czasopism. Różnice są znaczące i wyraźnie widać, że proces czytania przebiega znacznie wolniej gdy czytamy z monitora. Błędy w opracowaniu typograficznym jeszcze bardziej spowalniają proces czytania, a nieraz zniechęcają do poznania zawartości. Jak dowiodły badania, profesjonalnie opracowany tekst drukowany czytamy z szybkością około 460 znaków na minutę. Tekst opracowany w zwyczajnym edytorze czytamy z szybkością około 320 znaków, a szybkość odbioru tekstu ze strony www nie przekracza 150 znaków na minutę. Tak więc tekst czytany z monitora jest nawet kilka razy dłużej niż z papieru, dlatego Microsoft wymyślił dwie czcionki specjalnie przeznaczone na potrzeby WWW. Są to Verdana i Georgia. Pierwsza z nich cieszy się o wiele większą popularnością niż druga i jest używana na stronach wszystkich bardziej liczących się serwisów internetowych. Przy ustawianiu czcionki trzeba pamiętać, że istnieją użytkownicy innych systemów niż Windows (nie mający Verdany) i do deklaracji tekstu dodać listę zastępczych fontów np. "font-family: Verdana, Arial, Helvetica".
Treść
Większość internautów "przegląda" a nie czyta treści odwiedzanych stron. Spowodowane jest to najczęściej brakiem czasu jak i drogim dostępem do internetu w Polsce, ale w każdym razie jest to fakt, którego nie wolno zlekceważyć. Dlatego pisząc na potrzeby WWW trzeba zastanowić się nie tylko nad wartością merytoryczną, ale także nad jego atrakcyjnością. Tekst na twojej stronie powinien przyciągnąć uwagę czytającego.
Jednym z najważniejszych elementów tekstu są nagłówki. Podczas czytania gazety zauważasz interesujący cię nagłówek i szybko spoglądasz na treść artykułu zamieszczonego pod nim. W internecie, nagłówek musi dopiero zachęcić do kliknięcia na link prowadzący do danej strony. Dobrze sformułowany powinien być krótki, zachęcający do przeczytania artykułu, oddający jego tematykę oraz zaskakujący, intrygujący. Poza tym musi on być zrozumiały, tak aby czytelnik wiedział o czym będzie dany artykuł. Skumulowanie tych wszystkich cech powinno spowodować, że internauta nie zawaha się w niego kliknąć.
Bardzo dobrym dopełnieniem nagłówka jest tzw. "mikrotekst". Jest to krótka informacja umieszczona bezpośrednio pod nim. Dobry mikrotekst powinien jeszcze bardziej przekonać czytelnika, że dany artykuł jest godny jego uwagi. Pamiętaj, prawidłowo sformułowany mikrotekst nie powinien zawierać więcej niż 100-150 znaków.
Język
Specyfika internetu sprawia, że język na stronach WWW odgrywa bardzo istotną rolę. Tu się liczy czas. Informacje powinny być przede wszystkim treściwe, a zdania je składające powinny być krótkie i zwięzłe. Bardzo ważne jest także formatowanie. Teksty są najlepiej czytelne, gdy podzielisz je na tematyczne akapity. Rozwiązanie to ma też inną zaletę. Czytelnik może w łatwy sposób pominąć nie interesującą go część artykułu. Oprócz tego należy unikać rozwlekłego tłumaczenia tego, co jest znacznie lepiej wytłumaczone na innej stronie. Wystarczy zrobić do niej link. Najlepiej taki, który otwiera nowe okno, aby internauta nie uciekł nam z naszej strony.